De samenleving wordt steeds digitaler. Het contact met de overheid gaat steeds meer digitaal. Steeds meer bankkantoren sluiten. En er komen steeds meer webwinkels.
Apps
Veel mensen vinden een app gebruiksvriendelijker dan een website. De meeste bedrijven waar u online bestellingen kunt doen, hebben naast een website ook een app. U installeert een app eenmalig op uw telefoon of tablet, en daarna kunt u makkelijk gebruik maken van de diensten. Vindt u het installeren van apps lastig? Er is vast een buurtgenoot of familielid die u hierbij kan helpen. U kunt ook hulp vragen bij bibliotheken.
Bankzaken
Steeds meer bankkantoren sluiten hun deuren. U kunt uw bankzaken met online bankieren vanuit huis regelen.
Vindt u online bankieren lastig? Veel banken hebben coaches die u kunnen helpen om het online bankieren onder de knie te krijgen. Informeer bij uw bank naar de mogelijkheden.
U kunt ook iemand (bijvoorbeeld een familielid) machtigen om uw bankzaken voor u te regelen. Maar dat maakt u wel kwetsbaar: senioren zijn regelmatig slachtoffer van financieel misbruik. De Nederlandse Vereniging van Banken schreef daarom een handige flyer met tips om misbruik te voorkomen. Deze kunt u downloaden via: https://www.nvb.nl/publicaties/rapporten-verslagen-brochures/veilig-financieel-ouder-worden-brochure/ Dit zijn de vier belangrijkste adviezen:
Open een extra zakgeldrekening waarop u elke maand een klein bedrag stort. Zo voorkomt u dat iemand die namens u een boodschap doet ongevraagd geld van uw privérekening kan opnemen. U kunt voor deze aparte huishoudrekening ook iemand machtigen die namens u geld mag uitgeven - maar niet meer dan er op de rekening staat.
Geef een volmacht aan iemand die u vertrouwt
Controleer regelmatig uw bankafschriften
Verlaag uw paslimiet
Hulp bij het invullen van formulieren
In veel gemeenten is er een zogenaamde formulierenbrigade. Dat is een groep vrijwilligers die kan helpen met het invullen van (online) formulieren. U kunt navragen of deze voorziening beschikbaar is in uw gemeente via de ouderenadviseur, huisarts, gemeente of bibliotheek.
Ondersteuning bij het gebruik van digitale overheidsdiensten
Als u moeite heeft met digitale overheidsdiensten, dan kunt u hulp inschakelen van het informatiepunt digitale overheid. Een getrainde medewerker helpt u op weg. U vindt een informatiepunt in uw buurt op de website www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl. U kunt ook bij de gemeente navragen waar u ondersteuning kunt krijgen in uw gemeente.